چکیده

در چارچوب تولید مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست، پژوهشگران دانشگاه مالتا در حال تکمیل نوعی بلوک بتنی هستند که در آن از عایق درونی با مواد پلاستیک زیستی (Bioplastic)استفاده شده است. این بلوک های بتنی دارای عایق داخلی بوده و ضمن اینکه با دوام و سازگار با محیط زیست هستند، می توانند مصرف انرژی در ساختمانها و آلودگی های ناشی از انتشار دی اکسید کربن در محیط زیست را کاهش دهند.

 

شرح

با توجه به اهمیت روز افزون معیارهای زیست محیطی در پروژه های ساخت و ساز ، پژوهشگران امیدوارند تا بلوکهایی کارآمد از لحاظ انرژی (Energy-efficient blocks) را تا سال 2024 در بازار عرضه کنند.

در چارچوب تولید انبوه مصالح ساختمانی کارآمد در حوزه انرژی تا سال 2024، نوعی بلوک بتنی با عایق تعبیه شده داخلی و سازگار با محیط زیست در دانشگاه مالتا (University of Malta) در حال تکمیل است.در جریان حرکت از “خاکستری بسوی سبز” هدف این است که بجای استفاده گسترده از روکش های عایقی که منشاء آنها سوخت های فسیلی هستند، ایجاد عایق را با روش تعبیه عایق درونی با استفاده از مواد با دوام و تجزیه پذیر پلاستیک زیستی انجام دهند.

لوکا کاروسو (Luca Caruso) مهندس عمران و معماری که هدایت این پژوهش را بر عهده دارد در این باره اظهار می دارد که محصول نهایی ، محصولی مطابق با نیاز ساختمان های انرژی-صفر (zero-energy buildings) خواهد بود.این مطالعه جهشی اکولوژیکی از کاربرد مواد متداولی مانند فوم پلی یورتان (که پایه پتروشیمی دارد) به سوی پلاستیک های زیستی است و هدف نهایی آن کاهش تاثیرات زیست محیطی در طول چرخه تولید و استفاده از بلوک های بتنی است.

محقق گروه طراحی محیطی دانشکده محیط زیست می گوید:

پلا ستیک های زیستی ترکیبی هستند از مواد طبیعی مانند روغن هایی که پایه گیاهی ، خواص مکانیکی و حرارتی مشابهی داشته و در ضمن تجزیه پذیر نیز هستند.کاروسو در ادامه افزود: بلوک های بتنی سنتی دارای هدایت گرمایی بالایی هستند و این بدین معنی است که این بلوک ها امکان نگهداری حرارت داخلی در فصل زمستان را ندارند.

این نوآوری جدای از اینکه موجب پایین آمدن هزینه انرژی می شود، از طرفی دیگر بعلت کاهش نیاز به گرمایش و سرمایش موجب کم کردن مصرف همکانی گاز ال.پی.جی و انتشار دی اکسید کربن می گردد.این روش نوآورانه در ایجاد عایق درونی همچنین موجب ایجاد خاصیت آکوستیک و افزایش قابلیت عایق صوتی در این بلوک ها می شود.از دیگر اهداف پژوهشگران در مسیر توسعه این بلوکه این است تا ضخامت این بلوک ها را بگونه ای از 23 سانتیمتر به 20 سانتیمتر کاهش دهند که یکپارچگی سازه ای و خصوصیت عایق بودن بعلت افزایش فضا، به خطر نیفتد.

کاروسو همچنین اظهار می دارد: از جمله مزیت های کاربردی این محصول می توان به ایجاد یک فضای راحت به ویژه از لحاظ دما و سطح رطوبت اشاره کرد.هم اکنون از این محصول برای ساخت دیوارهای “مجتمع پیشرفته زندگی پایدار” در این دانشگاه، استفاده می شود. این مجتمع قرار است تا سال 2023 به پایان برسد.کاروسو در ادامه می افزاید: در ساخت این بلوک ها ما نه تنها به ویژگی های کاربردی آنها توجه داشته ایم بلکه به ویژگی بازیافتی آنها نیز بگونه ای توجه کرده ایم که بتوان با استفاده از مصالح خرد شده این بلوکها، باز هم اقدام به ساخت یک بتن جدید نمود.

 

بیشتر بخوانید
Share
Top